Avainsanatutkimus ja avainsana-analyysi
-avaimet sivuston löydettävyyteen
Mikä on avainsanatutkimus, ja miksi se on tärkeä? Avainsanatutkimuksen perusajatus on löytää sanat ja sanarimpsut eli ”pitkän hännän avainsanat”, joita asiakkaasi aivan todella ja aidosti käyttävät Googlessa.
Laajan avainsanatutkimuksen tavoite on pöyhiä, kunnes tärkeimmät avainsanat hakutarkoituksineen eli hakuintentioineen erottuvat joukosta. Kuitenkin myös kevyestä ja edullisemmasta avainsanatutkimuksesta on oikein tehtynä paljon hyötyä, joten pienemmällekin budjetille räätälöity avainsanatutkimus ja avainsanojen analyysi kannattaa ehdottomasti teettää!
Hanki kilpailuetua
teettämällä ammattitaidolla tehty
avainsanatutkimus
Yksi perusmokista nettisivuilla on se, että asiat kirjoitetaan kapulakielisesti ammattisanoja viljellen, jotta annettaisiin professionaalinen (hah, siis ammattimainen) kuva. Todellisuudessa asiakkaat harvoin hakevat tuotteita ja palveluita ammattisanoilla.
Avainsanatutkimuksessa selviää myös, millaisia ongelmia ja murheita potentiaalisilla asiakkailla on, ja miten he sanoittavat niitä Google-hauissaan.
Avainsanatutkimuksen ja -analyysin tulosten avulla
tiedät, mitä hakusanoja sivustolla ihan oikeasti kannattaa käyttää, jotta sivustosi voi nousta tärkeimmillä myyntivalteillasi Google-hakutulosten kärkikastiin.
Avainsanakartoitus eli -suunnitelma
kokoaa selkeästi, miten löydettyjä hakusanoja suositellaan käytettäväksi sivuston ja sisällön eri kohdissa.
Mitä avainsanatutkimus ja avainsana-analyysi sisältävät?
Avainsanatutkimuksen pohjana ovat tietysti yrityksen tuotteet ja palvelut, kuinkas muutenkaan. Tarjonnan koosta riippuen avainsanatutkimukseen valitaan tyypillisesti 1-3 tärkeintä palvelua/tuotetta/tuotekategoriaa. Avainsanatutkimus voi olla tarpeen ja budjetin mukaan laaja tai kevyt.
Sitten lähdetään tutkimaan mahdollisia avainsanoja, niiden hakumääriä, hakujen tarkoitusperiä (hakuintentio) ja avainsanojen kilpailutilannetta. Apuna käytetään erilaisia työkaluja, joista Kommee.fin käytössä on mm. SEMrush.
Hakuintention eli haun tarkoituksen selvittäminen
Hakuintentio voi kuulostaa henkimaailman hommilta, mutta käytännössä sillä tarkoitetaan sitä, millaisia tuloksia tietyllä avainsanalla oikein saadaan. Sitten arvioidaan, millaisten avainsanojen ja hakuintentioiden tuloksiin oma sivusto halutaan saada sijoittumaan hyvin.
Esimerkiksi haku ”graafinen suunnittelu” tuottaa Googlen hakutuloksiin pitkän listan oppilaitoksia, jotka tarjoavat graafisen suunnittelun koulutusta, ja avainsanan hakuintentio on informatiivinen. Haku ”graafinen suunnittelu yritykselle” sen sijaan näyttää graafisen suunnittelun palveluja tuottavia yrityksiä, ja avainsanan hakuintentio on kaupallinen.
Long-tail -avainsanojen rooli voi olla olennainen
Avainsanatutkimuksessa selvitetään yksittäisten avainsanojen (esim. ”logosuunnittelu”) lisäksi 2-3:n tai jopa useamman sanan ns. long-tail -avainsanoja. Tällaisia voisi olla vaikkapa ”logon suunnittelu yritykselle hinta” tai ”graafinen suunnittelu tampere”.
Avainsanatutkimuksessa listataan aihepiireittäin avainsanoja hakumäärien ja kilpailutilanteen (keyword difficulty) mukaan. Etenkin niche-aloilla tai erityisen kilpailluilla aloilla voi olla kannattavaa valita mukaan myös vähemmän haettuja pitkän hännän long-tail -avainsanoja, joiden myötä tulosta voikin syntyä enemmän kuin avainsanalla, jolla on tiukka kilpailutilanne. Joskus etenkin pienemmän yrityksen kohdalla olla järkevää valita long-tail -avainsana jopa ihan pääavainsanaksi, jolloin vähemmillä hakumäärillä voidaankin saada enemmän kaupallisesti kannattavaa hakukonenäkyvyyttä.
Avainsanakartoitus on strateginen suunnitelma avainsanojen käyttämisestä sivustolla
Avainsanatutkimuksessa ja avainsana-analyysissa siis selvisi, mitkä avainsanat tuovat parhaiten liikennettä tärkeimpien palvelujesi äärelle. Avainsanakartoituksen avulla saat asiantuntijan näkemyksen siitä, miten yksittäiset avainsanat ja long-tail -avainsanat kannattaa sijoittaa sivustolla.
Tässä kartoituksessa selviää mm. hakusanojen käyttö otsikoissa, sisällöissä, url-osoitteissa, titleissä, metakuvauksissa ja kuvien alt-teksteissä.
Avainsanakartoituksessa tehtävä suunnitelma on kuin kartta, jonka avulla parhaat hakutermit löytävät oikeille paikoille sivustolla niin, että sivut voivat nousta hakutulosten eliittiin.
Laaja avainsanatutkimus
Hinta alkaen: 490 € + alv. 25,5 %
Sisältää yhden hakukoneoptimoinnin kriittisimmistä vaiheista!
Valitaan 2-3 tärkeintä tuotettasi/palveluasi, joista tehdään avainsanatutkimus SEO-ammattityökaluilla ja syvällisellä alakohtaisella analyysilla.
Saat selkeän raportin sisältäen avainsanalistan hakumäärineen sekä analyysin näiden hakusanojen kilpailutilanteen ja hakuintention perusteella.
Tai tilaa kerralla sekä laaja avainsanatutkimus että avainsanakartoitus
Hinta yhdessä tilattuna alkaen: 890 € + alv. 25,5 %
Sisältää kaksi hakukoneoptimoinnin kriittisintä vaihetta!
Valitaan 2-3 tärkeintä tuotettasi/palveluasi. Näistä tehdään ensin syvällinen avainsanatutkimus. Sitten tehdään suunnitelma avainsanojen käytöstä eri sivuilla, otsikoissa ja sivuston metatiedoissa.
Saat siis selkeän raportin avainsanoista kilpailutilanteineen sekä huolella mietityt ohjeet niiden käyttöön sivustollasi.
Kevyt avainsanatutkimus, avainsana-analyysi ja avainsanojen kartoitus on parempi kuin ei mitään
Jokaista erilaista aihetta kohden kannattaa tehdä vähintään kevyt avainsanatutkimus. Näin saadaan selville tutkimuspohjainen perusnäkemys siitä, millaisella pääavainsanalla näkyvyyttä on syytä lähteä nostamaan, ja millaisilla toissijaisilla avainsanoilla löydettävyyttä voitaisiin tukea.
Tilaa kevyt avainsanatutkimus
Hinta: 110 €/aihe + alv. 25,5 %
Sisältää ehdotuksen pääavainsanasta ja 2-3 toissijaisesta avainsanasta
Valitaan yksi aihe, josta tehdään tiivis avainsanatutkimus SEO-ammattityökaluilla ja kevyellä alakohtaisella tutkimuksella.
Saat selkeän raportin sisältäen kevyeen analyysiin pohjautuvat avainsanaehdotukset hakumäärineen sekä tiedon näiden hakusanojen kilpailutilanteesta.
Tilaa lisäksi kevyt avainsanakartoitus
Hinta avainsanatutkimuksen yhteydessä: 110 €/aihe + alv. 25,5 %
Sisältää ehdotuksen yhden aiheen avainsanojen käytöstä
Saat selkeät ohjeet ainasanatutkimuksessa selvitettyjen avainsanojen käytöstä sivuston eri kohdissa ja metatiedoissa.