Näin parannat sivustosi sisältöä
– 7+1 helppoa vinkkiä sisällön optimointiin
Verkkosivuston perimmäinen tarkoitus on vastata netin käyttäjän hakuun mahdollisimman hyvin. Haku voi olla periaatteessa mitä vaan, ja Googlella (tai muulla hakukoneella) on kädet täynnä työtä pähkiessään, mitä hakutuloksia oikein käyttäjälle esittäisi. Siksi on todella merkityksellistä, millaista sisältöä sivuillasi on ja kenelle se oikein on kirjoitettu.
Tietysti haluat, että juuri se oikea käyttäjä löytää juuri sinun sivuillesi! Siis katsotaanpa, mitä voisit mahdollisimman näppärästi tehdä, jotta näin kävisi.
1. Hahmottele ihannekävijäsi
Ota esiin paperia ja kynä, tai ole moderni ja kirjoita sähköisesti. Pääasia on, että voit palata näihin mietteisiin myöhemmin, ja pitää mielessäsi tämän ihannekävijäsi. Kirjoita tästä unelmien asiakkaasta/lukijasta ainakin seuraavia asioita:
- mistä hän haaveilee – mitä hän haluaa?
- mikä on hänen ongelmansa/haasteensa/murheensa, johon hän etsii apua/tietoa?
- mitä hän arvostaa?
- mitä hän inhoaa tai karttaa?
- hahmottele myös, millainen hän on ominaisuuksiltaan, missä asuu, miten liikkuu jne.
2. Listaa ihannekävijäsi avainsanoja
Kun olet muodostanut itsellesi mielikuvan ihanneasiakkaastasi tai -lukijastasi, mieti, millaiset ilmaisut, sanaparit ja yksittäiset sanat sopisivat hänen suuhunsa, kun hän puhuu sinun tarjoamastasi sisällöstä/tuotteista/palveluista.
Kirjoita ylös kaikki, mitä tulee mieleen, vaikka ne tuntuisivat niin pöhköiltä, ettet melkein edes kehtaisi kirjoittaa. Karsi sitten myöhemmin, vielä ei ole sen aika!
3. Ota esiin Google ja testaile
Äsken tekemäsi avainsanalista on nyt ”ostoslistasi” Googlen maailmassa. Kokeile, millaisia hakutuloksia saat listaamillasi sanoilla ja hakutermeillä. Ota ylös ne avainsanat, joita vastaavat tulokset ovat samalla aaltopituudella oman tarjontasi kanssa.
Voit laittaa sivuun ne aluksi kirjaamasi sanat, joiden antamat hakutulokset eivät tunnu antavan luontevia tuloksia. Se kun tarkoittaa yleensä sitä, että sellaisten avainsanojen hakuintentiot eli haun tarkoitusperät eivät vastaa omaa tarjontaasi (esimerkiksi haku ”graafinen suunnittelu” tarjoaa kärkipäässä lähinnä tuloksia oppilaitosten tarjonnasta eikä graafisen suunnittelun palveluista).
Onnittelut! Nyt sinulla on hyvä alku sivujesi sisällön muokkaamiseen!
4. Unohda minä-minä ja me, ja keskity lukijaan
Kirjoita vähemmän siitä, mitä sinä tarjoat, mitä sinulla on, mikä on sinun intohimosi, mitkä ovat sinun vahvuuksiasi. Keskity tekstissä siihen, mitä asiakas saa, miten sinun tarjontasi hyödyttää häntä ja millaisen avun hän saa sinulta.
Kokeile vaikkapa kysymystä kappaleen alussa, ja vastaa seuraavassa virkkeessä ensin lyhyesti. Kirjoita sitten lisää, muistaen riittävän lyhyet virkkeet.
Käytä aiemmin listaamiasi ja hyviä hakutuloksia antavia avainsanoja otsikoissa (vähintään H1-muotoisessa pääotsikossa), tekstin luontevissa kohdissa ja kuvien alt-teksteissä (kysy minulta neuvoa, jos et tiedä, mitä nämä ovat).
Puhu luomallesi ihannelukijallesi, älä ihmismassalle. Käytä mieluummin yksinkertaista kieltä kuin alasi ammattisanastoa. Briljeeraa tutkinnoillasi ja muilla hienouksilla (vaikka pätevyytesi taustat toki tärkeitä ovatkin!) erillisessä osiossa sivustollasi.
5. Tee sisällöstä helposti silmäiltävä
- Mene suoraan asiaan.
- Käytä melko lyhyitä kappaleita.
- Jaottele tekstiä alaotsikkojen avulla.
- Voit lihavoida leipätekstin tärkeimpiä kohtia.
- Lisää kuvia ja vaikka sitaatteja maustamaan sisältöä.
- Ohjaa kävijää eteenpäin: käytä toimintakehotteita (esim. painikkeita kuten ”Katso tästä uusimmat tuotteemme”) ja pyydä tilaamaan uutiskirjeesi/seuraamaan sinua somessa/kysymään lisätietoja jne.
6. Anna lisäarvoa hyvillä linkityksillä
Jos tiedät sisällön aiheeseen sopivia täydentäviä sivustoja, oppaita, karttoja yms., miksi et tarjoaisi niitä myös lukijallesi lisämateriaalina? Jos olet vaikka vaateompelija, joka valmistaa vaatteita mittojen mukaan, voisit linkittää sivuiltasi värianalyysin tekijän perustieto-oppaaseen, joka todennäköisesti kiinnostaisi sivustosi vierailijaa. Parhaimmassa tapauksessa voit viritellä yhteistyökuvioita tähän tapaan, ja sinäkin voit saada värianalyysien tekijältä paitsi linkityksen omille sivuillesi, vaikkapa ihan uusia asiakkaita hänen kauttaan. Ei hassumpaa, vai mitä!
7. Tarkista otsikot
Otsikointi on ihan valtavan tärkeää! Lukija päättää yleensä otsikon perusteella, jatkaako lukemista vai siirtyykö seuraavaan tarjokkaaseen.
Tarkista, onko otsikossasi samoja piirteitä, joihin itse pysähdyt. Mieti vaikkapa iltapäivälehtien klikkiotsikoita ja ammenna niistä ideoita, sillä ne jos mitkä ovat ammatti-copywritereiden kynäilemiä!
Ja vielä se +1! Lisää avainsanat sivuston avainkohtiin
Hakukoneoptimoinnin näkökulmasta itse sisältö on valtavan tärkeää, joten voit olla ylpeä siitä, mitä olet jo tähänastisilla vinkeillä tehnyt sivustollasi. On kuitenkin olemassa sisällön lisäksi muutamia avainkohtia, jotka Google käy läpi ja jotka vaikuttavat siihen, millaiseen järjestykseen Google asettaa sivut hakutuloksissa.
Tutki oman julkaisujärjestelmäsi käyttöoppaista ja -videoista (joita varmasti Googlesta löytyy), mistä löydät alustasi yhden tärkeimmän SEO:n palikan eli sisältösivun titlen. Title on otsikko, joka sivusta näkyy hakutuloksissa, Google näyttää mieluiten hakua vastaavat sivut, joiden titlessä on ko. hakusana.
Hakutuloksissa näkyy myös muutaman rivin tekstipätkä eli sisältösivun metakuvaus (meta description). Tämä ei suoranaisesti vaikuta hakutuloksiin, mutta se on tärkeässä roolissa siinä mielessä, että hyvän metakuvauksen ansiosta kävijä todennäköisemmin klikkaa juuri sinun sivullesi.
Ota esiin tekemäsi avainsanalista, ja käytä titlessä ja metakuvauksessa sivun pääavainsanaa.