Matkailutoimija! Lue kokemusperäiset niche-optimointivinkit sivustosi löydettävyyden nostamiseksi

Oletko matkailualan yrittäjä, jonka omat sivut eivät oikein nouse näkyviin suurten varaussivustojen keskeltä? Tässä artikkelissa kokoan nipun niche-optimointiin liittyviä asioita, joita pohtimalla ja sivuillesi näkyväksi tuomalla saatat saada koko homman ihan uudenlaiseen nosteeseen!

Miten minä muka voin kommentoida tällaista alaa?
💚

No, Kommee Kurki on alunperin majoitusalalle perustettu aputoiminimi, ja tällä nimellä löydätkin yritykseni matkailupalvelut. Majoitushommat on aloitettu 2016 kokonaisen talon lyhytaikaisella vuokraamisella Booking.comissa, Airbnb:ssä ja oman Johku-verkkokaupan kautta.

Talomajoituksen lisäksi perustimme Pirkanmaan ensimmäisen Tentsile-puumajoituskohteen läheisen lintujärven rantamille. Näiden oheen rakennettiin vielä 2021 valmistunut soma pikkumökki sekä avattiin yhden matkailuauton tai -vaunun mentävä matkaparkki pihan rauhaisaan kulmaan.

Suurimmat optimoinnilliset ahaa-elämykseni koskevat tuota puumajoitusta. Sehän oli 2018 ihan uusi juttu Suomessa, ja Kommeen Kurjen puumajoituksen perustamisen aikaan tiedossani oli ainoastaan usean puuteltan muodostama Tentsile Experience Camp Nuuksiossa.

Tärkeintä on tehdä huolellinen avainsanatutkimus ja avainsanastrategia

Mainitsin äsken, että puumajoituksen suhteen koin melkoiset valaistumiset matkailupuolen sivustoni optimoinnissa. Ehkä sinullakin on jokin erityislaatuisuus, jota et ole saanut sanoitettua sivuillasi niillä avainsanoilla, joita ihmiset oikeasti käyttävät?

Tätä erityistä, usein pientä kohderyhmää termi ”niche” tarkoittaa; niche-optimointi mahdollistaa juuri oikeiden, juuri sinun jutustasi kiinnostuneiden ihmisten päätymisen sivuillesi!

Puumajoitukseen liittyvän tekstisisällön kanssa kävi näin: kukaan ei osannut hakea niin hassua sanaa kuin puumajoitus, vaikka se onkin majoitusmuodon ”virallinen” nimi suomeksi. Myöskään sana Tentsile ei ollut silloin aluksi ollenkaan tuttu juttu. Mitä sitten haettiin, ja itse asiassa haetaan Tentsile-majoituksen ohella nykyäänkin? No: teltta puussa, puumaja, puuteltta, teltta puiden välissä! Eli ihmiset eivät tässäkään käytä ammattisanoja vaan ihan jotain muuta!

Lähde siis etsimään avainsanoja, joita matkailijat oikeasti käyttävät

Mieti kaikki majoitus- ja retkeilypalvelusi yms. huolellisesti läpi. Kirjoita ylös kaikki mieleesi tulevat erityisyydet, joita tarjoat. Ne voivat olla ilmapiiriin, rauhallisuuteen, ympäristöön tai majoitusmuotoon liittyvä asioita.

Muista myös asiakaspalvelulliset erityisyydet! Saako teille tulla lemmikkien kanssa? Onko yrityksesi sateenkaariystävällinen ja siten turvallinen paikka kaikille? Osaatko tai osaako työntekijäsi puhua sujuvasti vaikka italiaa, hollantia tai ranskaa?

Miten majoitusta ja matkavinkkejä etsivät ihmiset voisivat sanoittaa itse näitä Google-hakuihinsa? Entä millaisia kysymyksiä ja keskusteluista löydät aiheeseen liittyen netin keskustelupalstoilta tai Facebookin matkailuryhmistä? Ota vastaan tulevat relevantit avainsanaideat talteen!

Tee omaa tutkimusta hakukoneella, ja kiinnitä myös huomiota siihen, miten kilpailijasi sijoittuvat erilaisilla keksimilläsi hakusanoilla. Millaista sisältöä kilpailjoiden sivuilla on? Miten he ovat käyttäneet avainsanoja sivujensa titleissä, otsikoissa ja metakuvauksissa?

Tarkastele, mitä Google ehdottaa hakusanaksesi, kun alat kirjoittaa avainsanaa hakuriville. Itse hakutuloksiin tulee myös paljon hyödyllisiä mahdollisuuksia ”Aiheeseen liittyvät haut” ja ”Ihmiset kysyvät myös” -kohdissa. Nappaa näistä talteen omaa tarjontaasi kuvaavat sanat ja termit!

Miten löydät parhaat avainsanat sivustollesi?

Tässä vaiheessa suosittelen kurkistamaan jonkin avainsanatyökalun tietolaariin. Tähän soveltuu mainiosti Google Adsin Avainsanojen suunnittelija (Google Keyword Planner). Sen avulla pystyt tarkistamaan avainsanojen hakumäärät sekä ideoimaan uusia avainsanoja aivan ilmaiseksi. Google Ads -tilin luominen vaatii maksukortin tietojen näpyttelyä, mutta avainsanasuunnittelijan käyttö on täysin maksutonta, ellet aloita mainoskampanjaa.

Löydät tilin avaukseen ohjeet parhaiten Avainsanojen suunnittelija -työkalun aloitussivulta.

Klikkaa ”Katso hakujen määrä ja ennusteet”. Tässä pääset kirjoittamaan jo tähän mennessä esiin tulleet avainsanamahdollisuudet. Sitten vain paina ”Aloita”.

Lisää avainsanaideoita voit hakea kohdasta ”Löydä uusia avainsanoja”, joka löytyy Avainsanojen suunnittelija -työkalun aloitussivulta.

Lataa tiedot talteen, ja tutki niitä myöhemmin vaikkapa Excelissä.

Miten avainsanoja sitten oikein pitäisi käyttää?

Aivan aluksi on tärkeää muistaa pari olennaisinta periaatetta:

  • jokaisella sivulla oma pääavainsana sekä 1-3 toissijaista avainsanaa
  • millään sivuilla ei saa olla keskenään samaa pääavainsanaa, jotta oman sivuston eri sivut eivät kilpaile keskenään

Nyt on aika tehdä päätöksiä käytettävistä avainsanoista.

Tee itsellesi taulukko, jossa on jokaiselle sivu-urlille sarakkeet: pääavainsana, toissijaiset avainsanat, pääotsikko (H1), title ja metakuvaus.

Tarkista tässä yhteydessä, että sivuilla on selkokieliset url-osoitteet. Jos näin ei ole, ne kannattaa muokata selkeiksi, avainsanan sisältäviksi urleiksi. Muutettavien urlien kohdalla on tärkeää tehdä vanhoista urleista pysyvät 301-uudelleenohjaukset uuteen urliin. Tämä onnistuu esim. WordPressissä Redirection-lisäosan avulla.

Kun olet tehnyt avainsanojen käyttösuunnitelman, voit onnitella itseäsi! Nyt sinulla on selkeät suuntaviivat sivujen muokkaukseen niin, että juuri sinun yrityksesi erityinen tarjonta voi päästä Googlessa paremmin esiin!

Mutta ei tässä vielä kaikki! Tee Google Business Profiilisi kuntoon

Useimmiten matkailupuolella asiakkaat tekevät Google-hakuja tyyliin ”avainsana alue” (tai paikkakunta) eli esim. ”elämysmajoitus Pirkanmaa”. Google tarjoilee hakutulosten yhteydessä Google Maps -karttanäkymän, jossa esitetään muutamien kohteiden tiedot ensimmäisinä – muut kohteet löytyvät joko ”Näytä kaikki” -painikkeen takaa tai viimeistään karttanäkymää rullailemalla ja zoomailemalla. Kartalla näytetään yritykset, joilla on Googlen Yritysprofiili eli Google Business Profile.

Jos sinulla on jo käytössä Google Business Profile, käy se läpi ja lisää kaikkiin mahdollisiin kohtiin tiedot. Lisää myös kuvia!

Jos sinulla ei vielä ole GBP käytössä, suosittelen aloittamaan tämän ilmaisen työkalun käytön mahdollisimman pian. Ohjeita löydät esim. Googlen omilta sivuilta tästä.

Jatkossa sinulla onkin sitten käytössäsi arvokas työkalu paitsi löydettävyyden kannalta, myös asiakaspalautteiden saamiseksi. Voit suoraan kasvokkainkin pyytää asiakkaitasi kirjoittamaan Google-arvostelun, tai voit vaikkapa kirjoittaa jälkikäteen kiitosviestin, jonka yhteydessä jaat arvostelupaikkaan johtavan suoran linkin.

Ja vielä: kun saat mainioita arvosteluita, lisää näitä aitoja upeita tekstejä myös sivuillesi ja käytä niitä somesisällöissäsi. Asiakkaiden kokemukset ovat monesti se, johon uudet asiakkaat luottavat ja joiden perusteella valinnat lopulta tehdään.
⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️

Jos aikasi on kortilla tai et halua käyttää aikaa sivujesi optimointiin, SEO-palveluni ovat käytettävissäsi!