Paikallinen hakukone­optimointi kuntoon
– Tampereella, Sastamalassa tai vaikka Oulussa

Onnistunut paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) tarkoittaa sitä, että potentiaalisten asiakkaidesi käyttämät avainsanat tuovat yrityksesi luonnollisten hakutulosten joukkoon paikallisesti eli juuri oikealla alueella.

Jos yrityksesi on kivijalkaliike tai paikallinen palvelu vaikkapa Tampereella tai Oulussa, haluat varmasti olla ensimmäisten hakutulosten joukossa, kun potentiaaliset asiakkaasi etsivät yrityksesi kaltaisia toimijoita juuri näistä kaupungeista.

Jos taas toimit usealla paikkakunnalla, voi olla oikein järkevää toteuttaa sivustollesi myös eri alueille optimoituja uniikkeja sisältöjä. Tällöin sivustoltasi voi nousta tietylle alueelle paikallisesti hakukoneoptimoitu sivu.

Kun asiakkaasi etsivät palveluita ja tuotteita paikallisesti, haluan varmistaa, että he löytävät juuri sinut Googlesta.

Paikallinen hakukoneoptimointi Tampereelta Ouluun ja Sastamalasta Rovaniemelle

Hakukone­optimointi Tampereella, lähikunnissa
ja etänä ihan koko maassa

Tampere toistuu puheissani luontevasti, koska olen itsekin tamperelainen – Sastamalaan muutin 2007. Koko Pirkanmaan alue sekä Satakunnan puolelta etenkin Huittinen ovat lähellä sydäntäni, ja paikallistuntemus auttaa myös hahmottamaan täkäläistä yrityskenttää. Mutta miten ihanaa on ollut saada palvella myös lappilaisia yrittäjiä!

Jos tarvitset apua kotisivujesi paikalliseen hakukoneoptimointiin, autan mielelläni mm. näissä:

Paikallisen hakukoneoptimoinnin peruspilarit

Tärkeässä asemassa on huolellisesti viritetty, ilmainen Google-yritysprofiili Google Business Profile (ent. Google My Business), joka asemoi yrityksesi Google Maps -karttaan. Tätä varmasti olet itsekin tutkinut vaikkapa reissussa ravintolaa valitessasi. Huolehdi, että profiilisi NAP-tiedot (nimi, osoite ja puhelinnumero) ovat oikein, ja että aukioloaikasi ovat todenmukaiset. Oma lukunsa ovat profiiliin kertyvät arvostelut, joihin kannattaa aina myös vastata.

Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa voidaan hyödyntää myös paikallisten tapahtumien tai vaikkapa luontokohteiden olemassa oleva orgaaninen näkyvyys, mikäli aiheet ja niiden esille tuominen sopivat kokonaisuuteen. Lisäksi on viisasta optimoida sivuston paikalliset kuvat.

Sivustosi sisällössä kannattaa ottaa huomioon paikallisten ja alueellisten erityispiirteiden tai yhteisöllisyyden tuomat mahdollisuudet. Niinkuin vaikka täällä Sastamalassa, Tampereen vaikutuspiirissä, haluan itse korostaa tekeväni näitä SEO-töitä paikallisten yritysten näkyvyyden puolesta jopa koko alueellisen vetovoiman lisäämiseksi! Idealistista, mutta totta.

Totuutta on myös se, että jos yrityksesi sijaitsee vaikka Nokialla, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Porissa, Oulussa tai peräti Rovaniemellä, niin yrityksesi asia on minua puhutteleva asia.