Paikallinen hakukoneoptimointi kuntoon mutkattomasti
Onnistunut paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) tarkoittaa sitä, että potentiaalisten asiakkaidesi käyttämät avainsanat tuovat yrityksesi luonnollisten hakutulosten joukkoon juuri oikealla alueella.
Jos yrityksesi on kivijalkaliike tai paikallinen palvelu, nousee paikallisesta näkökulmasta tehty hakukoneoptimointi avainasemaan verkkosivujesi ja yrityksesi näkyvyyden kannalta. Jos toimit usealla paikkakunnalla, voi olla oikein järkevää toteuttaa sivustollesi myös eri alueille optimoituja uniikkeja sisältöjä.
Asiakkaasi etsivät palveluita ja tuotteita läheltä, ja minä haluan osaltani varmistaa, että he löytävät juuri sinut Googlesta.
Verkkosivujen hakukoneoptimointi Tampereella, lähikunnissa ja toki koko maassa
Jos tarvitset apua kotisivujesi paikalliseen hakukoneoptimointiin, autan mielelläni mm. näissä:
- avainsanatutkimus (jotta nähdään, mitä paikalliset asiakkaasi oikeasti hakevat), alk. 110 €/aihe + alv. 25,5 %
- Google Business Profile (jotta löydyt kartalta ja saat kerättyä arvokkaita arvosteluja)
- paikallinen optimointi verkkosivuillesi (sanavalinnat, tarvittaessa laskeutumissivut eri paikkakunnille)
- kuvien optimointi paikallisesta näkökulmasta
Paikallisen näkyvyyden tukipilarit
Tärkeässä asemassa on huolellisesti viritetty, ilmainen Google-yritysprofiili Google Business Profile (ent. Google My Business), joka asemoi yrityksesi Google Maps -karttaan. Tätä varmasti olet itsekin tutkinut vaikkapa reissussa ravintolaa valitessasi. Huolehdi, että profiilisi NAP-tiedot (nimi, osoite ja puhelinnumero) ovat oikein, ja että aukioloaikasi ovat todenmukaiset. Oma lukunsa ovat profiiliin kertyvät arvostelut, joihin kannattaa aina myös vastata.
Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa voidaan hyödyntää myös paikallisten tapahtumien tai vaikkapa luontokohteiden olemassa oleva orgaaninen näkyvyys, mikäli aiheet ja niiden esille tuominen sopivat kokonaisuuteen. Lisäksi on viisasta optimoida sivuston paikalliset kuvat.
Sivustosi sisällössä kannattaa ottaa huomioon paikallisten ja alueellisten erityispiirteiden tai yhteisöllisyyden tuomat mahdollisuudet. Niinkuin vaikka täällä Sastamalassa, Tampereen vaikutuspiirissä, haluan itse korostaa tekeväni näitä SEO-töitä paikallisten yritysten näkyvyyden puolesta jopa koko alueellisen vetovoiman lisäämiseksi! Idealistista, mutta totta.
Totuuden nimissä lisään, että jos yrityksesi sijaitsee vaikka Nokialla, Pirkkalassa, Ylöjärvellä, Huittisissa, Porissa tai vaikka Rovaniemellä, niin ei haittaa – yrityksesi asia on sydämeni asia joka tapauksessa.