Todellinen case-esittely eräästä SEO-projektista
– tämän sivuston optimoinnin tuloksia
Artikkeliin lisätty 15.7.2024 jatkotuloksia avainsanojen määrien kehityksestä sekä blogin aloittamisen merkityksestä SEOn kannalta.
Haluatko tietää, millaista työtä tämän sivuston näkyvyyden parantamiseksi on tehty? Kerron tässä artikkelissa, millaisia SEO-optimoinnin tuloksia jo parin kuukauden aikana tehdyt toimenpiteet ovat saaneet aikaan!
Tämä oma kommee.fi-sivustoni on perustettu keväällä 2023, jolloin otin aikaa eriyttääkseni Kommeen Kurjen markkinointipalvelut omaksi sivustokseen. Tein sivujen perustat kuntoon ja julkaisin sivuston. Hakukoneoptimointitaitoni olivat silloin varsin perustasolla, enkä oikein ehtinyt edes panostaa sivuston optimointiin Rank Math -lisäosan ”täyttämistä” lukuun ottamatta.
Taustatietoa optimoinnin osaamisestani
Sinua saattaa kiinnostaa, miten ja missä olen opiskellut SEO-optimoinnin taitoja. Alun perin tutustuin aiheeseen nimeltä hakukoneoptimointi vuonna 2013, kun aloittelin markkinointipalveluiden parissa. Pääsin (ilmaisten ja edullisten) SEO-webinaarien makuun, sillä niitä alkoi tupsahdella esimerkiksi yrittäjäjärjestön kautta eteeni.
Kaikki nämä vuodet opiskelin paloja sieltä ja täältä, kunnes sitten 2023 talvella ostin ensimmäisen vähän kokonaisvaltaisemman SEO-koulutuksen. Siitä syttyi palo: ”Tätä haluan lisää, enemmän ja tarkemmin, perusteellisesti!”
Syksyllä 2023 otin suuren askeleen osaamiseni kehittämisessä, sillä halusin pystyä tarjoamaan todellakin kokonaisvaltaisia SEO-palveluita ihan kunnolla ja tietäen osaavani tehdä ne ammattimaisesti ja korkeatasoisesti.
Olin jo pidempään seuraillut SEO-akatemian uutiskirjeitä, YouTube-videoita ja maksuttomia webinaareja. Niiden yhteydessä oli tullut vastaan Growth With SEO -koulutusohjelma, joka kiehtoi. Se kiehtoi ja tuntui ratkaisulta, joka oli pakko tehdä päästäkseni päämäärääni. Niinpä keräsin resurssini kasaan ja aloitin!
Päätin, että käsittelen koulutuksen aikana omaa sivustoani, jotta saan jokaisesta vaiheesta mahdollisimmin paljon irti ja työstöön haluamallani tavalla.
Sivuston optimoinnin lähtötilanne ja aloitusvaihe
Aivan aluksi otin sivustolle käyttöön Google Analytics 4:n sekä Google Search Consolen. Käytän useimmiten muutoin tekemilläni sivustoilla WordPressin omia analytiikkalisäosia, sillä ne ovat olleet enemmän asiakaskuntani mieleen. Mutta Search Console on kyllä sen verran mahtava työkalu, että suosittelen sen käyttöönottoa jokaiselle sivustolle!
Alkuvaiheessa otin käyttöön myös SEMrush-työkalun, jonka avulla pystyy hoitamaan koko SEO-prosessin myös ilman GA4:sta tai Search Consolea, jos asiakas ei niitä halua sivuilleen.
Optimoinnin apuna on lisäksi Screaming Frog -ohjelma, joka kerää sivustosta hirmuisen määrän dataa pöyhittäväksi.
Kommee.fi-sivuston näkyvyys oli alussa varsin kehno, eikä sille oltu vielä ajatuksella mietitty avainsanoja saati sisältösuunnitelmaa (=avainsanastrategia). Ensimmäiseksi siis sen kimppuun!
Avainsanatutkimuksen myötä löysin 29 avainsanaa, jotka jaottelin avainsanastrategiassa pääavainsanoihin ja toissijaisiin avainsanoihin. Sisältösuunnitelmassa nostin tärkeimpiä avainsanoja ikäänkuin paikoilleen tietyille sivuille.
Millaisia SEO-optimoinnin tuloksia saatiin aikaan jo parissa kuukaudessa?
Sivustolle tehtiin muutoksia paitsi sisältöön ja otsikointiin, myös jokaisen sivun title-otsikkoon ja toki myös metakuvaukseen. Metakuvauksen tarkoitus on tarjota syy siihen, että netin käyttäjä klikkaa juuri tälle sivulle – se ei ole enää Googlen ns. ranking factor, vaan pikemminkin markkinoinnillinen teksti kävijöitä varten.
Tekninen puoli oli SEMrushin Seo Auditin mukaan todella hyvässä kunnossa, joten päähuomion sain pitää sisällön möyhinnässä ja uuden sisällön tuottamisessa.
Muutoksia tehtiin sivustolle eniten tammikuussa 2024. Alla olevasta kuvasta näet, miten paljon se vaikutti sivujen ”ränkkäämiseen” eli sijoittumiseen valituilla avainsanoilla.
Tässä koontia sivuston optimoinnin alkukuukausien SEO-raportista, joka on tehty 11.3.2024:
- Kokonaishakukonenäkyvyys kymmenkertaistui helmikuun 2023 alkuun nähden
- Sivuston avainsanasijoitukset ovat kasvaneet lähes 0-näkyvyydestä siten, että sivusto sijoittuu jo varsin keskeisillä avainsanoilla kahdelle ensimmäiselle tulossivulle Googlessa
- Orgaaninen kävijäliikenne on selvässä kasvussa helmikuun alkuun nähden
- Sivuston näyttökerrat ovat kasvaneet SEO-optimoinnin aloittamisen jälkeen selvästi, mikä tarkoittaa sitä, että sivusto on alkanut saada näkyvyyttä oikeasti haetuilla avainsanoilla eikä vain ”itse ajatelluilla” avainsanoilla
- Backlinkien kasvu 15 % kuukauden aikana
- Sivuston tekninen kunto on todella hyvä
Blogin merkitys hakukoneoptimoinnin kannalta
Sivustolla aloitettiin blogiartikkeleiden julkaiseminen loppukeväästä 2024. Tavoitteena kommee.fi-blogilla on tarjota ymmärrettävällä kielellä kirjoitettua tietoa ja vinkkejä optimointiin. Hakukoneoptimoinnillisesti blogin tavoitteena on parantaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa ja ohjata sivuille lisää kävijöitä blogin kautta. Blogin myötä avainsanalistaa tarkistettiin siten, että lisättiin muutamia tiettyihin blogiaiheisiin sopivimpia avainsanoja.
Tässä muutamia syitä siihen, että blogin kirjoittaminen on kannattava ajallinen (ja rahallinen, jos teetät sisällöntuotannon toisella) investointi
- Avainsanojen käyttö: Blogikirjoitukset tarjoavat mahdollisuuden käyttää erilaisia avainsanoja luonnollisessa kontekstissa. Kirjoitukset tulee kuitenkin suunnitella niin, että kunkin artikkelin avainsanat eivät kilpaile sivuston muun sivun kanssa, jotta sisällöt eivät syö toistensa näkyvyyttä.
- Tuore sisältö: Hakukoneet arvostavat säännöllisesti päivittyvää sisältöä. Uudet blogikirjoitukset ovat oivallinen mahdollisuus pitää sivusto aktiivisena ja ajassa kiinni, mikä hyvin todennäköisesti parantaa sivuston näkyvyyttä sisällön ollessa laadukasta.
- Sisäiset linkit: Blogikirjoitukset tarjoavat mahdollisuuden linkittää muihin sivuston osioihin. Hakukoneet ymmärtävät sisäisten linkitysten avulla paremmin sivuston rakennetta ja asiayhteyksiä, mikä auttaa hakukoneita indeksoimaan sivustoa mahdollisimman tehokkaasti.
- Paluulinkit: Laadukkaat blogikirjoitukset voivat houkutella muita sivustoja linkittämään sisältöön. Nämä backlinkit ovat optimoinnissa tärkeitä, sillä ne lisäävät sivuston auktoriteettia ja parantavat sitä kautta sivuston sijoitusta hakutuloksissa.
- Käyttäjäkokemus: Hyvin kirjoitetut ja informatiiviset blogikirjoitukset parantavat käyttäjäkokemusta. Kun kävijät tuntevat saavansa sivustolta itselleen merkityksellistä tietoa, viettävät sivustolla aikaa sekä vieläpä palaavat takaisin, on se hakukoneille merkki laadukkaasta sisällöstä.